“Datuk “ Jackie Chan Nampak Pas Menggunakan Peci Hitam

Jackie Chan Pakai Songkok

Amawana.com – Bagaimana jadinya jika aktor kenamaan dunia keturunan Tionghoa seperti Jackie Chan menggunakan sebuah peci hitam yang notabene merupakan aksesoris agama Islam. Rupanya sang aktor laga tersebut nampak pas menggunakan kopiah hitam ketika ia mendapat sebuah gelar yang langsung diberikan oleh Pemerintah Malaysia.

Jackie Chan Pakai Songkok

Jackie Chan Pakai Songkok

Baru satu bulan berselang di tahun 2015 ini, Jackie Chan sudah merasakan kebahagiaan tersendiri. Pasalnya, pada hari Minggu 1 Februari kemarin, aktor pemeran Armour Of God ini mendapat sebuah gelar kehormatan dari negara tetangga. Ya, Pemerintah Malaysia memberikan sebuah gelar “Datuk” pada Jackie. Dan guna menghormati undangan dari negara yang terkenal dengan menara kembar Petronas tersebut, Jackie terlihat gagah menggunakan sebuah peci hitam yang dibalut dengan pakaian jas formal.

[quote_box_center]”Pelakon aksi antarabangsa Jackie Chan menerima darjah kebesaran Panglima Mahkota Wilayah yang membawa gelaran Datuk. Turut berangkat Raja Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isteri Rosmah Mansor, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri Noorainee Abdul Rahman turut hadir,” seperti dikutip dari Malaysia Kini pada Minggu (01/02/15).[/quote_box_center]

Usut punya usut, rupanya ada dua alasan utama gelar “Datuk” akhirnya diberikan kepada Jackie. Rupanya, selain dikenal memiliki banyak penggemar di Malaysia, pemberian gelar ini juga sekaligus untuk mempromosikan Kuala Lumpur di mata dunia.

[quote_box_center]”Jackie Chan pelakon yang banyak peminat di Malaysia dan boleh promosi Malaysia khususnya Kuala Lumpur dan memang layak,” tulis Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor di akun Twitter miliknya, seperti dikutip dari The Malaysia Online pada Minggu (01/02/15).[/quote_box_center]






Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *